Heja 5E!

Redo för intervju sitter de bredvid varandra längst fram i skolsalen; allmänbildade till tusen och stolta över sin presentation. För det är inte alla förunnat att vinna en silverpokal i Vi i femman. Lotta Alzén och Aron Lai i klass 5E på Raoul Wallenbergskolan i Järvastaden lyckades med precis det. Och även om det förstås inte var roligt att förlora med två poäng mot Adolf Fredriks musikklasser i finalen, verkar de nöjda.

”Vi vann enkelt både i kvartsfinal och semi, och var väldigt nära i finalen”, säger Aron.

Deltagandet i Sveriges främsta frågesport för femteklassare är en bedrift i sig. Tävlingen startade i Sveriges Radio 1963 och 1970 började även SVT sända Vi i femman. Varje år deltar tusentals klasser från hela landet i uttagningstävlingen där 200 klasser tar sig vidare till radiotävlingarna i Sveriges Radio P4. Alla elever i årskurs 5 i Sverige har möjlighet att vara med i tävlingen.

Parmida Jousseflie är klassansvarig för 5E. Hon berättar om förberedelserna:
”Vi gjorde uttagningstestet gemensamt i klassen och skickade in våra svar till Vi i femman. Efter en vecka ringde de och berättade att vi hade gått vidare. Därefter fick vi radioutrustning som användes vid sändningen, plus tröjor och bandanas till klassen och våra utvalda deltagare. Förutom Aron och Lotta hade vi också två reserver, uttagna enligt våra resultat i uttagningstävlingen.

Vi i femman handlar om allmänbildning, att man har koll på många olika ämnen. Hur allmänbildad måste man vara?
”Man kanske inte måste djupdyka i en massa ämnen. Man måste kunna lite om mycket. Till exempel om vad som händer i världen”, säger Lotta.
”Och kriget i Ukraina”, inflikar Aron.
”Kriminaliteten är inte rolig, men intressant att veta om. Och det kan ju dyka upp frågor om Mello och Eurovision. Och idrott, som jag gillar”, säger Lotta.

Heliga städer, stormaktstiden, Anders Celsius samt Charles Darwin och arternas uppkomst var några av frågeområdena som Aron och Lotta ställdes inför. Och deras kunskap bar hela vägen till silver i tävlingens Stockholmsfinal.

Parmida är stolt över tävlingsduon och hela klassens insats.
”Kunskapsnivån är hög. Alla är nyfikna och vill lära sig. Varje fredag tittar vi tillsammans på Lilla Aktuellt, och det bidrar förstås till att eleverna lär sig mycket. I själva tävlingen bidrog alla till våra poäng genom ”Klasslistan”, där hela klassen tävlade”.

Vad har varit viktigast med deltagandet i Vi i femman?
”Att gemenskapen i klassen har blivit ännu bättre. Till exempel genom att olika grupper i klassen fick ta fram idéer på hejaramsa. Sedan röstade vi om den som vi tyckte var bäst och det blev vår officiella hejaramsa”, berättar Parmida.

Belöningen för andraplatsen syns i klassrummet – en silverpokal och ett diplom till klassen. Dessutom fick samtliga elever var sitt individuella diplom. Plus att klassen fick godis, läsk och salta pinnar. Men av det finns inte något kvar.

Grattis 5E på Raoul Wallenbergskolan! Ni har gjort något unikt – ni är en av Sveriges bästa femteklasser i Sveriges mest kända (och svåraste) frågesport.